Ajankohtaista

Aamukahvitilaisuus 28.11.2018 Fiftogram ekosysteemimallista

Aika: Keskiviikkona 28.11. klo 9.00 – 11.00
Paikka: Technopolis Kuopio, Neuvottelutila Mega, Microkatu, 1 H-rakennus, 2. kerros.

Tervetuloa oppimaan ja verkostumaan!

Tilaisuudessa esittelemme uuden tavan hahmottaa nykyisen yritysverkostonne vaikutus asiakkaanne palvelukokemukseen. Helposti opittavien työvälineiden avulla voitte kehittää verkostoanne tai rakentaa ekosysteemiverkostonne uudelleen.

Ilmoittaudu 26.11. mennessä, lisätietoja.

Timo OvaskainenAamukahvitilaisuus 28.11.2018 Fiftogram ekosysteemimallista
Lue lisää

Omakotitalonäyttelyn konsepti uudistetaan

Neljä kertaa järjestetyn Omakotitalonäyttelyn toimintamalli ja konsepti uudistetaan. PopUp-tyyppisesti toteutettuna näyttely voidaan järjestää jo vuonna 2019 tai laajamuotoisesti aikaisintaan 2020.

Uudistettavassa mallissa näyttelytapahtuma räätälöidään paikkakunnan tarpeen mukaiseksi, jolloin näyttelyn toteutusmalli, ajankohta, kesto tai laajuus voi vaihdella paikkakunnittain. Tulevien näyttelyiden näyttelypaikkakunnat ovat aktiivisesti mukana muotoilemassa näyttelytapahtumaa kuntabrändinsä mukaiseksi. Asukasmarkkinoinnin lisäksi keskeiseksi teemaksi voidaan nostaa yritysverkostojen kehittäminen paikkakunnalla.

Näyttelyt voivat olla myös pienimuotoisia PopUp-tyyppisiä tapahtumia, rakentamisaikaisia esittelytapahtumia sekä edelleen perinteisesti kymmeniä taloja ja ulkonäyttelykohteita esitteleviä suuria yleisötapahtumia.

Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on lisätä paikallisten toimijoiden roolia näyttelyn koordinoinnissa ja tapahtumatoteutuksissa. Näyttely toimii alustana uuden oppimiselle ja tavoitteena on synnyttää alueelle elinvoimaisia verkostoja toteuttamaan myös muita tapahtumia.

Näyttelymallin uudistamisessa käytettävän Fiftogram -menetelmää, jonka kuusikohtaiseen rakenteeseen näyttelyn uusi toteutusmalli perustuu.

Näyttelypaikkakunnat saavat asiantuntijapalveluiden lisäksi käyttöönsä näyttelymallin dokumentaation, työskentelymallit sekä Omakotitalonäyttelyn kansallisen kontaktiverkoston omakoti-, hirsitalo- ja muihin rakennusteollisuusyrityksiin.

Näyttelykonsepti syntyi Keski-Suomessa vuonna 2005 kuntien tarpeesta esitellä ja markkinoida kohtuuhintaista omakotiasumista.

Aiemmissa näyttelyissä näyttelypaikkakunta on varannut markkinointia varten asuinalueen, jonne valmistuviin koteihin näyttelyvieraat ovat tutustuneet 10 – 17 päivän ajan. Ensimmäinen Omakotitalonäyttely järjestettiin Petäjävedellä vuonna 2009 ja viimeisin 2015 Lapinlahdella, Neljässä näyttelyssä on esitelty 41 kotia yli 34000 näyttelyvieraalle.

Vuonna 2010 Omakotitalonäyttely palkittiin kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa. Vuonna 2015 Omakotitalonäyttely siirtyi Asuntamo Oy:lle, jonka toimitusjohtaja on ollut mukana näyttelymallin kehittämisessä ja toteutuksissa vuodesta 2007.

Lisätietoja:

www.omakotitalonayttely.fiwww.fiftogram.com

Timo OvaskainenOmakotitalonäyttelyn konsepti uudistetaan
Lue lisää

Olemme mukana 5.9.2018 Yrittäjäpäivän tapahtumassa Kuopiossa

Kuopion Yrittäjät, Kuopion alueen kauppakamari sekä Kuopion kaupunki järjestävät yhteistyössä seminaarin jossa jatketaan matkaa kohti 200 000 asukkaan kaupunkia.

Olemme mukana #Kuopio2040 – matkalla kohti 200 000 asukkaan kaupunkia -seminaarissa. Tarkastelemme Fiftogram -ekosysteemimallimme avulla, kuinka ekosysteemimallit voivat olla #2040-tavoitteen tukena. Tutustu ohjelmaan tästä.

Timo OvaskainenOlemme mukana 5.9.2018 Yrittäjäpäivän tapahtumassa Kuopiossa
Lue lisää

Pääkatu ja kesätapahtumat – käyntikortti paikkakunnan asukasmarkkinointiin

Tuhannet kesätapahtumat luovat mielikuvaa paikkakunnasta ja vaikuttavat jopa kuntabrändiin. Esimerkiksi Porissa järjestettävä Suomi Areena, Pori Jazz sekä Asuntomessut tuovat paikalle kymmeniä tuhansia vieraita. Vieraiden joukossa on myös niitä, joille muuttaminen paikkakunnalle on todellinen vaihtoehto. Hyvä tunnelma, siistityt paikat ja ystävällinen palvelu luovat mielikuvaa kaupungista.

Kesätapahtumat – kuntasi käyntikortti?

Tapahtumat myös luovat mielikuvaa paikkakunnista.

Yrityksemme kotipaikka siirtyi tänä vuonna Kuopioon, jonka kesä kuhisee tapahtumia. Kesäkuun alussa maailman suurimmassa lasten ja nuoren lentopallotapahtumassa  Power Cupissa tuhannet harrastajat pelasivat yhteensä 4500 ottelua 251 ulkokentällä Kuopio-hallin ympäristössä ja Puijonlaaksossa. Hulvaton Komediafestivaali toi Suomen stand-upin huiput kansainvälisine vieraineen klubeille, viime viikolla täällä Kuopio Tanssi ja Soi. Kesä-heinäkuun vaihteessa järjestettävien Kuopion Viinijuhlien teema on tänä vuonna Aasia. Heinäkuun lopussa raikaa RockCock ja elokuussa Sunset Kuopio Beach Volley päättää kesäkauden isoimmat tapahtumat. Tahko omine tapahtumineen tähän vielä päälle. Myös pienet tapahtumat tuovat lisäväriä, etenkin paikkakuntalaisille.

Kunnan pääkatu – olohuone vai takapihan varasto?

Tapahtumien lisäksi myös rakennettu ympäristö luo mielikuvaa kunnasta. Tänä keväänä tehdyn asiakasprojektin aikana nousi esiin kunnan taajaman yleisilmeestä ja sen kehittämisestä.  Paikkakunnalla saattaa olla useita taajamia tai kyliä, jotka nekin luovat mielikuvaa asuinympäristöstä. Tästä hyvänä esimerkkinä voi mainita ruukin Fiskarsin kylässä, joka sijaitsee Raaseporissa.

Kun tänä kesänä kierrät Suomea, moottoritien pikataipaleiden sijaan ajele pikkutietä ja tarkastele paikkakuntia potentiaalisen asukkaan tai yrittäjän silmin. Tai käy uudessa kesätapahtumassa.

Herättääkö kokemasi myönteisiä vai kielteisiä mielikuvia? Mitä ainutlaatuista koet tai näet? Mitä oman kotikuntasi tai -kaupunkisi pääkatu tai kylänraitti kertoo potentiaaliselle asukkaalle tai  yrittäjälle? Odottaako häntä siisti taajama vai nuhjaantunut raitti? Rakennetaanko uutta, korjataanko vanhaa vai annetaanko paikkojen vain ränsistyä? Kertooko alueen tapahtumat elävästä yhteisöstä, joka uudistuu?

Omaan yrittäjän kesälomaan kuuluu koko perheen tapahtumat, saunominen Kallaveden äärellä niin usein kuin mahdollista sekä muutama hyvä kirja.

Rentoa kesää kaikille.

 

 

 

 

 

 

 

Timo OvaskainenPääkatu ja kesätapahtumat – käyntikortti paikkakunnan asukasmarkkinointiin
Lue lisää

Mennäänkö kesällä asumisen messuille?

Verkkomainonnan, sosiaalisen median ja virtuaalitodellisuuden merkitys asukas- ja kuntamarkkinoinnissa kasvaa kiihtyvällä vauhdilla. Suunnitteilla olevaan kotiinsa voi virtuaalilaseilla tutustua tai vertailla eri materiaalivaihtoehtoja ennen niiden hankintaa. Tästä huolimatta aito kokemus asuinympäristöstä ja tutustuminen tulevaisuuden asuinkuntaansa paikan päällä on edelleenkin välttämätöntä. Siksi messuilla on edelleen paikkansa asukasmarkkinoinnissa. Erottautuakseen on kuitenkin kehitettävä uutta. Kaikilla kunnilla ei ole resursseja käyttää markkinointiin edes kymmeniätuhansia euroja tai olettaa järjestävänsä mittavan asukasmarkkinointitapahtuman.

Mennäänkö asumisen messuille? Kesän kynnyksellä ajattelin kynäillä muutaman ajatuksen Suomessa järjestettävistä asumisen tapahtumista. Otetaanpa ensin pieni katsaus menneeseen.

Asumisen messutapahtumia ja näyttelyitä on Suomessa järjestetty kohta puolen vuosisadan ajan. Osuuskunta Suomen Asuntomessut järjestää vuosittain Suomen suurimman asumisen tapahtuman. Ensimmäiset Asuntomessut järjestettiin Tuusulassa vuonna 1970. Osuuskunta Asuntomessut on järjestänyt Loma-asuntomessuja vuodesta 2000 alkaen, joista viimeisin järjestettiin vuonna 2014 Kalajoella.

Suomessa on järjestetty myös muita pienempiä asumisen tapahtumia. Töysässä järjestettiin Koti Sinulle-messut vuosina 2006 ja 2008. Omakotitalonäyttelyjä on järjestetty vuonna 2009 Petäjävedellä, 2011 Kangasniemellä, 2014 Hirvensalmella ja viimeisimpänä 2015 Lapinlahdella.

Edellä mainittuja tapahtumia voidaan pitää pysyvänä toimintana, jossa Asuntomessuilla on edelleen vahva asema. Tämän lisäksi on järjestetty yksittäisiä tapahtumia, joista esimerkkinä voi mainita helmikuussa 2014 järjestetyn WinterHome –lomakotimessut Hyrynsalmella.

Kesäiset messutapahtumat lähitulevaisuudessa

Huolimatta omakoti- ja mökkirakentamisen hiljentymisestä tapahtumien lähitulevaisuus näyttää valoisalta.

Tänä kesänä 2017 Mikkelissä järjestettävien Asuntomessujen lisäksi järjestetään Valkeakosken Talonäyttely, jossa esitellään erityisesti pieniä omakotitaloja. Oma toiveeni on, että Mikkeliin löytää tiensä yli 100.000 kävijää ja Valkeakoski onnistuu omassa messutapahtumassaan. Tämä olisi hyvä signaali messutapahtumien järjestämiselle myös tulevina vuosina. Vilkastunut omakotitalojen rakentaminen antaa tähän paremman lähtökohdan, rakentamisen näkymät ovat parempia kuin vuosiin.

Vuonna 2018 Asuntomessut järjestetään Porissa ja vuonna 2019 Kouvolassa. Tuusula saa järjestettäväkseen messut kolmannen kerran vuonna 2020 – vieläpä 50 -vuotisjuhlavuotena.  Verkkohaun perusteella messujen järjestämisestä ovat kiinnostuneet mm. Naantali (v. 2022), Lohja (v. 2022). Hämeenlinna (v. 2022), Vihti (v. 2023-2024) ja Oulu on päättänyt hakea vuoden v. 2025 messuja. Myös Raahessa asiaa on asiaa ainakin kehittämispapereissa pohdittu vapaa-ajan asumisen näkökulmasta.

Muista asumisen tapahtumista voisi nostaa vuodelle 2019 Tervon valmistelemat Koti Rannalla -messut. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, ettei Loma-asuntomessuja ole valmisteilla.

Elinvoimaisuus asumisen kehittämisen keskiöön

Sote-uudistuksen johdosta kuntien ja kaupunkien budjeteista voi kadota jopa 60 % ja käytännössä tämä tarkoittaa kuntien kassavirran merkittävää pienenemistä tai hidastumista. Talouden näkökulmasta tämä helposti nähdään uhkana, mutta asialla on kuitenkin merkittävä kääntöpuoli. Kuntien voimavarojen ja resurssien vapautuessa muuhun päätöksentekoon, voidaan katseet kääntää elinvoimaisuuden laajempaan kehittämiseen.

Verkkomainonnan, sosiaalisen median ja virtuaalitodellisuuden merkitys asukas- ja kuntamarkkinoinnissa kasvaa kiihtyvällä vauhdilla. Suunnitteilla olevaan kotiinsa voi virtuaalilaseilla voi jo tutustua tai vertailla eri materiaalivaihtoehtoja ennen niiden hankintaa. Tästä huolimatta aito kokemus asuinympäristöstä ja tutustuminen tulevaisuuden asuinkuntaansa paikan päällä on edelleenkin välttämätöntä. Siksi messuilla on edelleen paikkansa asukasmarkkinoinnissa. Erottautuakseen on kuitenkin kehitettävä uutta. Kaikilla kunnilla ei ole resursseja käyttää markkinointiin edes kymmeniätuhansia euroja tai olettaa järjestävänsä mittavan asukasmarkkinointitapahtuman.

On syytä pohtia, millä toimenpiteillä yhteisiä pääomia ja resursseja ohjataan kohti uuden kehittämistä ja uusien toimintamallien oppimista – niin kunnissa kuin yrityksissä. Verkostoja ja kansallisia toimijoita unohtamatta alueiden elinvoimaisuuden kannalta keskeisessä roolissa ovat alueen elinvoimaiset yritykset, joiden merkitys tulevaisuudessa on suurempi kuin koskaan aiemmin. Kaikkien edun mukaista on hyvinvoiva kunta, jossa on ilo ja viihtyisä asua. Käytännössä elinvoimainen alue muodostuu tyytyväisistä asukkaista, aktiivisista yrityksistä ja yrittäjistä sekä kunnasta viranhaltijoineen ja luottamushenkilöineen – kaikista yhdessä.

Hyviä toimintamalleja kannattaa kehittää ja ylläpitää, mutta suurten muutosten äärellä on järkevää pohtia myös uutta. Siihen voi halutessaan käyttää pienen hetken laiturin nokassa istuessaan tai kiertäessään Suomen suven tapahtumissa, vaikkapa asumisen messuilla.

Messuilla mielelläni pistäydyn itsekin, mikäli perhelomalta ennätän. Päätökselläni kesäresurssien vapauttamisesta lepäämiseen ja lasten kanssa telmimiseen, aiempien näyttelykesien pitkät työpäivät, turvatarkastukset ja muut valmistelut ovat vaihtuneet onkivapoihin, lennokkeihin, huvipuistoihin ja pieniin lomaseikkailuihin.

Lennokit lentoon eli lämmintä ja aurinkoista kesää kaikille!

Timo

Timo OvaskainenMennäänkö kesällä asumisen messuille?
Lue lisää

Keurusselkä-Region hankkeelle uusi toimintamalli asumisen ennakkomarkkinointiin

Asuntamo Oy on toteuttamassa Keurusselkä Region-hankkeelle kehittämispaketin, jonka tuloksena syntyy oma toimintamalli asumisen ennakkomarkkiointiin. Tuloksena syntyy toimintamalli, jota voidaan hyödyntää alueiden asumismahdollisuuksien ennakkomarkkinoinnissa. Alueen yhteinen työpaja järjestettiin 9.5. Hotelli Keurussellällä, jossa työstetyty ideat kootaan hankkeen jatkotoimenpide-ehdotukseksi.

Lisätietoja:

Timo Ovaskainen, Asuntamo Oy, timo.ovaskainen@asuntamo.fi, p. 050 310 7441

Teppo Sirniö, Keurusselkä Region
Projektipäällikkö, teppo.sirnio@keulink.fi, p.040 561 6668

Timo OvaskainenKeurusselkä-Region hankkeelle uusi toimintamalli asumisen ennakkomarkkinointiin
Lue lisää

Vuoden 2018 Kuopion Rakenna ja Asu-messut jälleen Kuopio-hallissa

Seuraavat Rakenna ja Asu-messut järjestetään Kuopio-hallissa 24. -25.2.2018 Kuopio-hallissa ja niiden järjestämisestä vastaa Kuopion Näyttely Oy. Asuntamo Oy vastaa Rakenna ja Asu-messujen tapahtumatuotannosta ja kokonaisprojektin vetovastuusta myös ensi vuonna.

Vuonna 2017 messuilla oli 179 osastoa ja osastojen messupinta-ala oli noin 3000 m2. Vuodelle 2018 laajennetaan messupintaa-alaa.

Messujen sivut: www.kuopionnayttely.fi

Timo OvaskainenVuoden 2018 Kuopion Rakenna ja Asu-messut jälleen Kuopio-hallissa
Lue lisää

Asuntamo Oy kehittää Rautavaaran kunnan asukasmarkkinointia

TIEDOTE 17.10.2016 – RAUTAVAARAN KUNTA KÄYNNISTÄÄ ASUKASMARKKINOINNIN KEHITTÄMISEN

Rautavaaran kunnassa on käynnistetty asukasmarkkinoinnin kehittämistyö. Kehittämistyön tavoitteena on tehostaa kunnan asukas- ja tonttimarkkinointia sekä edistää myös kuntamarkkinointia. Kehittämistyö koostuu käytännön työskentelyistä sekä asukasmarkkinointisuunnitelman laatimisesta Rautavaaran kunnan käyttöön.

Kehittämistyö käynnistyy tarkastelemalla markkinoinnin nykytilaa sekä asettamalla tavoitteet vuoteen 2021 saakka.

Seuraavassa vaiheessa järjestetään torstaina 3.11. klo 13.00 – 18.00 kunnantalolla kaikille avoin kehittämis- ja työskentelytilaisuus, jossa asukasmarkkinoinnin lisäksi käsitellään myös kunnan yritystoiminnan markkinointimahdollisuuksia. ”Toivotamme kaikki kuntalaiset ja aiheesta kiinnostuneet paikanpäälle. Haluamme saada ideoita sekä hyödyntää kuntalaisten verkostot ja paikallisen tietämyksen. Nämä jäävät usein kunnissa hyödyntämättä. Toivomme paikalle erityisesti yrittäjiä. On jo nyt nähtävissä, että työ muuttuu kohti yrittäjämäisyyttä myös yritysten sisällä. Uusi asukas voi tuoda oman mikroyrityksenä mukanaan paikkakunnalle. Siksi asukasmarkkinointi liittyy keskeisesti uusien työpaikkojen luomiseen”, toteaa Timo Ovaskainen Asuntamo Oy:stä.

Kunnanjohtaja Unto Murto toteaa, että työskentelyn tuloksia hyödynnetään heti laatimalla markkinointisuunnitelma Hiekkahäikän ja Jokisuuniemen sekä Karikon alueiden omakotitalotonteista eri kohderyhmille. Lisäksi kuntaan tehdään oma asukasmarkkinointisuunnitelma, joka ohjaa asukasmarkkinointia tulevaisuudessa. Markkinoinnissa tuodaan korostetusti esiin kunnan ICT- ja mobiiliteknologian antamat mahdollisuudet ja siten edistetään kunnan nopeiden laajakaistayhteyksien täysimittaista käyttöönottoa.

Lisätietoja:

Rautavaaran kunta, kunnanjohtaja Unto Murto, p. 040 860 8100, unto.murto@rautavaara.fi, www.rautavaara.fi

Asuntamo Oy, toimitusjohtaja Timo Ovaskainen, p. 050 310 7441, timo.ovaskainen@asuntamo.fi, www.asuntamo.fi

Timo OvaskainenAsuntamo Oy kehittää Rautavaaran kunnan asukasmarkkinointia
Lue lisää

Rakenna ja Asu 2017 -messujen valmistelu käyntiin

Kuopion Rakenna ja Asu 2017 -messujen valmistelu on käynnistynyt mukavissa tunnelmissa. Yrityksemme vastaa Kuopion Rakenna ja Asu -messujen tapahtumatuotannosta ja messupäällikkyydestä 1.6.2016 alkaen. Vastaamme myös tapahtuman näytteilleasettajamyynnistä sekä käytännön järjestelyistä yhteistyössä kumppaniverkoston kanssa.

Kävin viime helmikuussa viikon ajan ottamassa oppia kuinka messujen valmistelut toteutetaan Kuopio-hallissa. Rupeama paikan päällä alkaa messuja edeltävänä keskiviikkona klo 16.00, jolloin halli luovutetaan tyhjänä käyttöömme. Noin 150 messuosastoa rakentuvat käytännössä kahden päivän aikana. Lauantain ja sunnuntain messupäivien jälkeen tyhjä halli luovutetaan klo 16.00 siivottuna takaisin hallimestareille. Moni messuvierailija ei ollenkaan arvaa, kuinka kymmenet ammattilaiset rakentavat ja purkavat osastot sekä valmistelevat ne seuraaville messuille. Oli hieno seurata näiden hiljaisten ammattilaisten työtä.

Halli täyttymässä ennakkovarauksista

Tämän kevään aikana olen lähestynyt vuoden 2016 näytteilleasettajia, noin parikymmentä on vielä kontaktoimatta. Näytteilleasettajien palaute on lähes poikkeuksetta ollut myönteistä. Siitä kertoo se, että hallin varaustilanne on jo nyt erinomainen – moni haluaa tulla paikalle myös ensi vuonna. Lisäksi on ollut ilahduttavaa, että myös uusia osastoja on ilmoittautumassa, vaikka markkinointityötä ei olla käytännössä vielä aloitettu. Osastot varataan lopullisesti elokuussa ja siitäpä se messukartta tarkentuu helmikuulle saakka.

Messujen uudet kotisivut avataa viimeistään elokuussa. Sivustot tarjoavat tulevaisuudessa enemmän informaatiota messuista. Mobiilioptimoituna sivujen käyttö on helppoa myös matkapuhelimilla. Uudet sivut löytyvät vanhasta osoitteesta www.kuopionnayttely.fi

Käytännön valmistelut käyntiin elokuussa

Rakenna ja Asu -messujen perusrakenne tulee olemaan nykyisin toimivaksi havaittu ja ne toteutetaan ensi vuonnakin kaksipäiväisenä 25. – 26.2.2017. Saadun palautteen ja kehittämisideoiden perusteella joitakin päivityksiä tullaan tekemään. Tulevaisuudessa haluamme laajentaa rakentamiseen, asumiseen ja sisustamiseen liittyvää ohjelmaa messujen aikana. Mikäli messuosastojen kysyntä jatkuu näin vilkkaana, on syytä myös pohtia osastojen laajentamista koko hallin alueelle. Tällöin palveluiden sijoittelussakin voi tapahtua muutoksia.

On ollut mukava aloittaa tapahtuman valmistelu. Hallinnolliseen suunnitteluun tartun elokuussa, jolloin messuihin on puoli vuotta aikaa. Mukavaa työtä tehdessä aika kuluukin nopeasti. Tätä ennen on syytä lepuuttaa ajatuksiaan vaikkapa riippukeinussa hyviä kirjoja lukien. Tai ottaa kunnon löylyt kesäsaunassa. Sekä näytteilleasettajien että ihan itsensäkin.

kesäterveisin Timo

 

 

 

 

Timo OvaskainenRakenna ja Asu 2017 -messujen valmistelu käyntiin
Lue lisää