Ajankohtaista

Hirsitaloteollisuus ry:n vuosikokousseminaari 9. – 10.4.2019 Oulussa

Vuosittainen Hirsitaloteollisuus ry:n vuosikokousseminaarissa luotiin katsetta tulevaisuuteen.

Asuntamo Oy liittyi Hirsitaloteollisuus ry:n kumppanuusjäseneksi keväällä 2019.  Jäsenyyspuheenvuorossa tarkastelimme niitä keinoja, joilla yhdessä voimme edistää hirsirakentamista Suomessa ja uuden strategian mukaisesti myös yhä enemmän kansainvälisesti.

Esitys on ladattavissa SlideSharesta.

Timo OvaskainenHirsitaloteollisuus ry:n vuosikokousseminaari 9. – 10.4.2019 Oulussa
Lue lisää

Lue montako miljoonaa euroa aktiivinen markkinointitoiminta toi Petäjävedelle

Ensimmäisestä Omakotitalonäyttelystä tulee kuluneeksi tänä vuonna kymmenen vuotta.

Näyttelyssä esiteltiin 19 taloa, mutta merkittävämpi on miljoonien eurojen tulot kuntaan. YLi 77 omakotitaloa ja yli 20 miljoonan euron rakentamisinvestoinnit.

Lue artikkeli omakotitalonayttely.fi -sivulta.

Lehtijuttu 10 vuotistapaamisesta on luettavissa Petäjävesilehdestä.

Timo OvaskainenLue montako miljoonaa euroa aktiivinen markkinointitoiminta toi Petäjävedelle
Lue lisää

Asuntamo Oy Hirsitaloteollisuus ry:n kumppanuusjäseneksi

Asuntamo Oy on liittynyt Hirsitaloteollisuus ry:n kumppanuusjäseneksi.

Hirsitaloteollisuus ry on alansa johtavien suomalaisten hirsitalotehtaiden yhteinen järjestö, jonka jäsenyritykset noudattavat suunnittelussa ja tuotannossaan tarkasti rakentamisen määräyksiä ja toimituksissa alalla yhdessä hyväksyttyjä ehtoja. Hankkiessasi rakennuksen Hirsitaloteollisuus ry:n jäsenyritykseltä, tiedät saavasi korkeaa laatua ja luotettavaa palvelua.

Laadun ohella Hirsitaloteollisuus edustaa merkittävää teollisuudenhaaraa. Yhdistyksen jäsenyritykset valmistavat yli 80 % kaikista Suomessa tehtävistä hirsirakennuksista ja tuotteita viedään yli 40 maahan. Viennin osuus tuotannosta on yli 30 %. Hirsitaloteollisuus ry on Puutuoteteollisuus ry:n yhdistysjäsen.

Lisätietoja: http://www.hirsikoti.fi/fi/hirsitaloteollisuus

 

Timo OvaskainenAsuntamo Oy Hirsitaloteollisuus ry:n kumppanuusjäseneksi
Lue lisää

Omakotirakentaminen 2/2019: lievää kasvua ja hirsirakentamisen osuus kasvaa

Vuonna 2019 omakotirakentaminen on lievässä kasvussa ja vuonna 2019 arviodaan käynnistyvän noin 8000 omakotitalon rakentaminen. Erityisesti hirsitalovalmistaja ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan viime vuonna.

Kerrostalokarakentamisessa ennustetaan pudostusta vuoteen 2019. Asuntotuotannossa havaittavaa on, että asuntotuotanto on suurimmissa kaupungeissa keskittynyt pieniin kerrostaloasuntoihin. Asuntojen keskipinta-ala vuonna 2018 on vuonna 43 m2 kun vuonna 2012 se on ollut 58 m2.

Tutustu Rakennustutkimus RTS Oy:n katsaukseen tästä.

 

Timo OvaskainenOmakotirakentaminen 2/2019: lievää kasvua ja hirsirakentamisen osuus kasvaa
Lue lisää

Aamukahvitilaisuus 28.11.2018 Fiftogram ekosysteemimallista

Aika: Keskiviikkona 28.11. klo 9.00 – 11.00
Paikka: Technopolis Kuopio, Neuvottelutila Mega, Microkatu, 1 H-rakennus, 2. kerros.

Tervetuloa oppimaan ja verkostumaan!

Tilaisuudessa esittelemme uuden tavan hahmottaa nykyisen yritysverkostonne vaikutus asiakkaanne palvelukokemukseen. Helposti opittavien työvälineiden avulla voitte kehittää verkostoanne tai rakentaa ekosysteemiverkostonne uudelleen.

Ilmoittaudu 26.11. mennessä, lisätietoja.

Timo OvaskainenAamukahvitilaisuus 28.11.2018 Fiftogram ekosysteemimallista
Lue lisää

Omakotitalonäyttelyn konsepti uudistetaan

Neljä kertaa järjestetyn Omakotitalonäyttelyn toimintamalli ja konsepti uudistetaan. PopUp-tyyppisesti toteutettuna näyttely voidaan järjestää jo vuonna 2019 tai laajamuotoisesti aikaisintaan 2020.

Uudistettavassa mallissa näyttelytapahtuma räätälöidään paikkakunnan tarpeen mukaiseksi, jolloin näyttelyn toteutusmalli, ajankohta, kesto tai laajuus voi vaihdella paikkakunnittain. Tulevien näyttelyiden näyttelypaikkakunnat ovat aktiivisesti mukana muotoilemassa näyttelytapahtumaa kuntabrändinsä mukaiseksi. Asukasmarkkinoinnin lisäksi keskeiseksi teemaksi voidaan nostaa yritysverkostojen kehittäminen paikkakunnalla.

Näyttelyt voivat olla myös pienimuotoisia PopUp-tyyppisiä tapahtumia, rakentamisaikaisia esittelytapahtumia sekä edelleen perinteisesti kymmeniä taloja ja ulkonäyttelykohteita esitteleviä suuria yleisötapahtumia.

Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on lisätä paikallisten toimijoiden roolia näyttelyn koordinoinnissa ja tapahtumatoteutuksissa. Näyttely toimii alustana uuden oppimiselle ja tavoitteena on synnyttää alueelle elinvoimaisia verkostoja toteuttamaan myös muita tapahtumia.

Näyttelymallin uudistamisessa käytettävän Fiftogram -menetelmää, jonka kuusikohtaiseen rakenteeseen näyttelyn uusi toteutusmalli perustuu.

Näyttelypaikkakunnat saavat asiantuntijapalveluiden lisäksi käyttöönsä näyttelymallin dokumentaation, työskentelymallit sekä Omakotitalonäyttelyn kansallisen kontaktiverkoston omakoti-, hirsitalo- ja muihin rakennusteollisuusyrityksiin.

Näyttelykonsepti syntyi Keski-Suomessa vuonna 2005 kuntien tarpeesta esitellä ja markkinoida kohtuuhintaista omakotiasumista.

Aiemmissa näyttelyissä näyttelypaikkakunta on varannut markkinointia varten asuinalueen, jonne valmistuviin koteihin näyttelyvieraat ovat tutustuneet 10 – 17 päivän ajan. Ensimmäinen Omakotitalonäyttely järjestettiin Petäjävedellä vuonna 2009 ja viimeisin 2015 Lapinlahdella, Neljässä näyttelyssä on esitelty 41 kotia yli 34000 näyttelyvieraalle.

Vuonna 2010 Omakotitalonäyttely palkittiin kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa. Vuonna 2015 Omakotitalonäyttely siirtyi Asuntamo Oy:lle, jonka toimitusjohtaja on ollut mukana näyttelymallin kehittämisessä ja toteutuksissa vuodesta 2007.

Lisätietoja:

www.omakotitalonayttely.fiwww.fiftogram.com

Timo OvaskainenOmakotitalonäyttelyn konsepti uudistetaan
Lue lisää

Olemme mukana 5.9.2018 Yrittäjäpäivän tapahtumassa Kuopiossa

Kuopion Yrittäjät, Kuopion alueen kauppakamari sekä Kuopion kaupunki järjestävät yhteistyössä seminaarin jossa jatketaan matkaa kohti 200 000 asukkaan kaupunkia.

Olemme mukana #Kuopio2040 – matkalla kohti 200 000 asukkaan kaupunkia -seminaarissa. Tarkastelemme Fiftogram -ekosysteemimallimme avulla, kuinka ekosysteemimallit voivat olla #2040-tavoitteen tukena. Tutustu ohjelmaan tästä.

Timo OvaskainenOlemme mukana 5.9.2018 Yrittäjäpäivän tapahtumassa Kuopiossa
Lue lisää

Pääkatu ja kesätapahtumat – käyntikortti paikkakunnan asukasmarkkinointiin

Tuhannet kesätapahtumat luovat mielikuvaa paikkakunnasta ja vaikuttavat jopa kuntabrändiin. Esimerkiksi Porissa järjestettävä Suomi Areena, Pori Jazz sekä Asuntomessut tuovat paikalle kymmeniä tuhansia vieraita. Vieraiden joukossa on myös niitä, joille muuttaminen paikkakunnalle on todellinen vaihtoehto. Hyvä tunnelma, siistityt paikat ja ystävällinen palvelu luovat mielikuvaa kaupungista.

Kesätapahtumat – kuntasi käyntikortti?

Tapahtumat myös luovat mielikuvaa paikkakunnista.

Yrityksemme kotipaikka siirtyi tänä vuonna Kuopioon, jonka kesä kuhisee tapahtumia. Kesäkuun alussa maailman suurimmassa lasten ja nuoren lentopallotapahtumassa  Power Cupissa tuhannet harrastajat pelasivat yhteensä 4500 ottelua 251 ulkokentällä Kuopio-hallin ympäristössä ja Puijonlaaksossa. Hulvaton Komediafestivaali toi Suomen stand-upin huiput kansainvälisine vieraineen klubeille, viime viikolla täällä Kuopio Tanssi ja Soi. Kesä-heinäkuun vaihteessa järjestettävien Kuopion Viinijuhlien teema on tänä vuonna Aasia. Heinäkuun lopussa raikaa RockCock ja elokuussa Sunset Kuopio Beach Volley päättää kesäkauden isoimmat tapahtumat. Tahko omine tapahtumineen tähän vielä päälle. Myös pienet tapahtumat tuovat lisäväriä, etenkin paikkakuntalaisille.

Kunnan pääkatu – olohuone vai takapihan varasto?

Tapahtumien lisäksi myös rakennettu ympäristö luo mielikuvaa kunnasta. Tänä keväänä tehdyn asiakasprojektin aikana nousi esiin kunnan taajaman yleisilmeestä ja sen kehittämisestä.  Paikkakunnalla saattaa olla useita taajamia tai kyliä, jotka nekin luovat mielikuvaa asuinympäristöstä. Tästä hyvänä esimerkkinä voi mainita ruukin Fiskarsin kylässä, joka sijaitsee Raaseporissa.

Kun tänä kesänä kierrät Suomea, moottoritien pikataipaleiden sijaan ajele pikkutietä ja tarkastele paikkakuntia potentiaalisen asukkaan tai yrittäjän silmin. Tai käy uudessa kesätapahtumassa.

Herättääkö kokemasi myönteisiä vai kielteisiä mielikuvia? Mitä ainutlaatuista koet tai näet? Mitä oman kotikuntasi tai -kaupunkisi pääkatu tai kylänraitti kertoo potentiaaliselle asukkaalle tai  yrittäjälle? Odottaako häntä siisti taajama vai nuhjaantunut raitti? Rakennetaanko uutta, korjataanko vanhaa vai annetaanko paikkojen vain ränsistyä? Kertooko alueen tapahtumat elävästä yhteisöstä, joka uudistuu?

Omaan yrittäjän kesälomaan kuuluu koko perheen tapahtumat, saunominen Kallaveden äärellä niin usein kuin mahdollista sekä muutama hyvä kirja.

Rentoa kesää kaikille.

 

 

 

 

 

 

 

Timo OvaskainenPääkatu ja kesätapahtumat – käyntikortti paikkakunnan asukasmarkkinointiin
Lue lisää